Информација
"Erasmus +: млади" перспективе за организације младих
у
Босни и Херцеговини
април, 2014
Образложење
Ова
информација је урађена у оквиру Пројекта " Подршка за учешће Босне и Херцеговине
у посебним програмима ЕУ: MEDIA, Creative Европе, Цјеложивотно учење, Млади на дјелу и PROGRESS програми",
којег финансира Европска нија. Партнери у пројекту су Дирекција за европске интеграције
Вијећа министара Босне и Херцеговине, Министарство цивилних послова Босне и Херцеговине.
Пројект је имплементирао EPRD конзорциј у период од фебруара 2013. до јуна
2014. Пројектни задатак за компоненту " Млади у акцији" предвиђао је, поред
осталог, израду два писана материјала у сврху помоћи организацијама за младе у Босни
и Херцеговини у упознавању са циљевима, структуром и процедурама акција за младе
у оквиру новог ЕУ програма „Erasmus+" тачније његовог сегмента намијењеног младима.
Ти материјали су: „Информација о "Erasmus+:Млади"
перспективе за организације младих у Босни и Херцеговини" и „Смјернице за припрему приједлога пројекта/апликације
за грант у оквиру Erasmus+ сегмент за младе". Кључне референце кориштене приликом
писања ових материјала су "Водич за Erasmus+ програм" објављен у јануару
2014. године, који је саставни дио јавног позива за подношење пројектних приједлога.
Препоручује се организацијама за младе у Босни и Херцеговини, које су заинтересована
за могућности финансирања пројеката у оквиру Програма „Erasmus+" сегмент за младе,
да прочитају оба материјала.
Шта је "Erasmus +"
"Erasmus
+" је нови програм ЕУ у областима образовања, обуке, младих и спорта за период
од 2014. до 2020. "Erasmus +" има за циљ да подржи земље Програма у њиховим
напорима да се ефикасније користи европски потенцијал људског и друштвеног капитала
и да се побољшају прилике за сарадњу и мобилност са земљама Партнерима нарочито
у областима високог образовања и младих. "Erasmus +" је резултат интеграције седам
европских програма који су имплементирани у периоду 2007.-2013.[1]
Шта
је "Erasmus+: Млади"
"Erasmus+:
Млади", који концептуално представља наставак Програма "Млади у акцији", је интегрални
дио Програма "Erasmus+" који обједињује активности искључиво везане за могућности
неформалног и информалног учења за младе. Специфични циљеви сегмента за младе унутар
"Erasmus+" програма дефинисани су у Поглављу III ЕУ Регулативе Бр. 1288/2013 Европског
парламента и Савјета од 11. децембра 2013. године којом се успоставља "Erasmus+"
ЕУ програм за образовање, обуку, младе и спорт.[2]
Специфични
циљеви "Erasmus+: Млади"
За
активности у пољу младих специфични циљеви дефинисани су у складу са општим циљем
Програма "Erasmus +" који је, између осталог, допринос постизању циљева
стратегије "Европа 2020"[3], стратешког оквира за образовање
и обуку "ЕТ 2020"[4] и обновљеног Оквира образовне
сарадњу у области младих (2010-2018)[5]. Ти специфични циљеви у области
младих су:
- побољшање нивоа кључних компетенција и вјештина младих људи, укључујући
и младе који имају мање могућности; промовисати учешће у демократском животу
у Европи и на тржишту рада, активно грађанство, интеркултурални дијалог, социјалну
укљученост и солидарност, посебно кроз повећане могућности за мобилност младих
и оних који су активни у раду са младима или организацијама за младе у циљу
учења као и кроз појачане везе између области младих и тржишта рада;
- подстицање побољшања квалитета у раду са младима, посебно кроз
појачану сарадњу између организација на пољу младих и/или других заинтересираних
страна;
- надопуњавање политике реформи на локалном, регионалном и националном
нивоу и подршка развоју политике за младе засноване на знању и доказима, као
и признавање неформалног и информалног учења, посебно кроз побољшану политику
сарадње, бољу употребу ЕУ транспарентности и алата за признавање и кроз ширење
добрих пракси;
- унапређење међународне димензије активности младих и улоге оних
који раде са младима и организација за младе као структуре подршке за младе
у комплементарности са вањском акцијом Европске уније, посебно кроз промоцију
мобилности и сарадње међу актерима из Програмских земаља, Партнерских земаља
и међународних организација и кроз циљању изградњу капацитета у Партнерским
земљама.
Сваки
приједлог пројекта у области младих треба предвидјети постизање специфичних циљева
у складу са оном Кључном акцијом у оквиру које се пројект подноси.
Кључне акције и врсте пројеката
Три
Кључне акције представљају главнину свеукупне структуре "Erasmus+" програма.
Кључна акција 1 намијењена је мобилности појединаца у сврху учења, Кључна акција
2 је за сарадњу између организација и Кључна акција 3 за реформу политике на националном
нивоу. У погледу имплементације „Erasmus+" програма важно је знати да постоје два
типа акција тј. централизоване акције
којима руководи Европска комисија преко своје Извршне агенције за образовање, аудиовизуелне
дјелатности и културу (EACEA) и децентрализоване
акције којима руководе националне агенције (NA) успостављење у свакој Програмској земљи. У случају
централизованих акција апликације за пројектни грант се подносе агенцији EACEA у
Брисел, у случају децентрализованих акција апликације се подносе националној агенцији
у којој је успостављена организација апликант.
Кључна акција 1
Индивидуална мобилност у сврху учења
|
Кључна акција 2
Сарадња за иновацију и размјену добрих пракси
|
Кључна акција 3
Подршка реформи политике
|
Децентрализоване
(NAs)
|
Централизоване
(EACEA)
|
Децентрализоване
(NAs)
|
Централизоване
(EACEA)
|
Децентрализоване
(NAs)
|
Пројект мобилности за младе људе и особе које раде
са младима:
v Размјене младих
v Европска волонтерска служба
v Мобилност особа које раде са младима
|
Велики догађаји
европске волонтерске службе
|
Стратешка партнерства у области младих
|
Изградња капацитета
|
Састанци између младих и доносиоца одлука у области младих
|
Кључна акција 1:
Индивидуална мобилност у сврху учења укључује неколико врста транснационалних
пројеката мобилности за младе то су: 1) пројекти
мобилности за младе (Размјене младих и Европска волонтерска служба) и за
особе које раде са младима; 2) Велики
догађаји Европске волонтерске службе.
1)
Пројекти мобилности за младе и особе
које раде са младима
Размјене младих су пројекти мобилности
засновани на сарадњи између двије или више организација
учесница из различитих земаља унутар и изван Еуропске
уније. Ова врста пројеката
укључује младе људе
који се састају и живе заједно до 21
дан са циљем да развијају
компетенције, изграђују свијест о друштвено релевантним
темама, откривају нове културе
и да јачају вриједности
као што су солидарност, демократија и пријатељство.
Учесници пројеката размјене младих заједно
осмишљавају и припремају програм рада који се проводи током размјене. Програм рада је микс
различитих активности као што су:
радионице, вјежбе, дебате, играње улога (role-play), симулације, активности на отвореном.
Европска волонтерска служба (ЕВС) је пројекат мобилности
који пружа прилику младим људима у доби од 17-30 да дају свој допринос раду организација које
се баве различитим питањима младих као што су политике
за младе, лични развој и друштвено-образовни развој младих људи, грађански ангажман, социјална
заштита, инклузија угрожених, околиш, култура,
креативност итд. Волонтери обављају своју
неплаћену службу у пуном
радном времену до 12 мјесеци у некој другој земљи унутар,
или изван Еуропске
уније. ЕВС пројект
укључује од 1 до
30 волонтера који
могу да своју волонтерску службу обављају индивидуално или у групи. Волонтери чија служба траје два мјесеца или дуже имају право на језичку
подршку. Европска комисија ће пружити online
лингвистичку подршку.
Мобилност особа
које раде са младима
укључује пројектну активност: обука и умрежавање особа које раде са младима. Ова
врста активности подржава професионални развој особа које раде са младима кроз:
а) учешће на семинарима и тренинг курсевима; догађаје за успостављање контаката,
студијске посјете; б) посао у сјени (job
shadowing)/период обзервације у иностранству у организацији која је активна
у области младих.
2. Велики догађаји
европске волонтерске службе
Велики догађаји
европске волонтерске службе је акција која има за циљ да подржи пројекте волонтирања који укључују
најмање 30 ЕВС волонтера у оквиру европских или свјетских догађаја у пољу младих,
културе и спорта (нпр. свјетски самити младих, Европски град младих). У складу са
основном идејом европске волонтерске службе и кључним принципима волонтирања ова
акција даје прилику младим људима да допринесу активностима и иницијативама организованим
у оквиру неког европског/међународног догађаја. Ова акција такођер подржава 'допунске
активности' које могу укључивати пројекте осмишљене за организацију пропратних
активности као што су конференције, семинари, састанци и радионице у циљу промовисања
вриједности ЕВС-а у току догађаја.
Кључна акција
2: Сарадња за иновацију и размјену добрих пракси укључује два типа пројеката: 1) Стратешка партнерства
на пољу младих; 2) Изградња капацитета у области младих
Стратешка партнерства
на пољу младих
је акција која подржава пројектне активности које имају за циљ јачање сарадње између
организација у размјени добрих пракси; развој, тестирање и/или имплементацију иновативних
пракси; признавање и вредновање знања, вјештина и компетенција стечених кроз формално,
неформално и информално учење; сарадњу између регионалних власти ради промоције
система за младе и њихове интеграције у акције локалног и регионалног развоја; транснационалне
иницијативе које подстичу подузетничка размишљања и вјештине, да охрабри активно
грађанство и друштвено подузетништво.
Изградња капацитета
у области младих
је акција која подржава низ пројектних активности као што су: политички дијалог,
сарадња, умрежавање и размјена пракси (семинари, конференције, радионице и састанци),
догађаји великих размјера за младе; информације и кампање за подизање свијести;
развој информација, комуникација и медијских алата; развој метода, алата и материјала
за рад са младима, модула обуке и инструмената за документовање наученог као што
је Youthpass; стварање нових облика рада с младима.
Кључна акција
3: Подршка реформи политике је дизајнирана у сврху охрабривања структуираног
дијалога између младих људи и доносиоца одлука. Ова Кључна акција се имплементира
кроз:
Структуирани
дијалог: састанци између младих и доносиоца одлука, акција која подржава пројектне активности као што
су: национални и транснационални семинари за дијалог о питањима релевантним за Структуирани
дијалог[6] или Стратегију за младе ЕУ[7]; национални састанци и транснационални семинари који припремају терен
за званичне конференције младих; догађаји који промовишу расправе и теме у домену
политике за младе; online консултације младих; дебате између доносиоца одлука и
младих; догађаји који симулирају функционирање демократских институција и улоге
доносиоца одлука унутар тих институција.
Институције укључене у имплементацију "Erasmus+: Млади"
Кључне институције
и организације одговорне за имплементацију,
праћење, евалуацију и размјену знања када је ријеч о "Erasmus+: Млади"
су: Европска комисија и њена Извршна агенција
за образовање, аудиовизуелне дјелатности и културу (EACEA),
националне агенције (НА) и SALTO ресурсни
центри за младе (SALTO). Европска комисија управља буџетом, поставља приоритете и критерије
и носи укупну одговорност
за структуре задужене
за проведбу Програма на националном нивоу. EACEA је одговорна за имплементацију
централизованих акција Програма „Erasmus+".
Националне агенције промовишу и имплементирају Програм
у својим земљама. SALTO
[8] има за циљ да побољша квалитет „Erasmus+"
пројеката у области
младих. Свака од ових
институција и организација на својим
web страницама пружа детаљне и ажуриране информације
о "Erasmus +: Млади", укључујући јавне позиве за подношење приједлога (погледати попис wеб линкова
на страници 8).
Ко може учествовати?
Учешће организација за младе
у „Erasmus+" програму
дефинисано је у позиву за приједлоге и „Водичу за Erasmus+ програм" унутар критерија прихватљивости
за сваку акцију. У
погледу учешћа постоје двије категорије земаља:
Програмске земље и
Партнерске земаље. Програмске земље могу у потпуности учествовати у свим „Erasmus+"
акцијама, то је 28 земаља чланица Европске уније; земље EFTA/EEA; земље
кандидати за ЕУ: Турска, Бивша Југословенска Република Македонија.
Партнерске земаље могу учествовати
у одређеним акцијама „Erasmus+" програма тачније у области
високог образовања и младих. Партнерске земље
укључују Партнерске земље у сусједству ЕУ и друге партнерске земље.
Босна и Херцеговина је земља у
категорији Партнерских земаља у сусједству ЕУ
међу земљама Западног
Балкана. „Водич за Erasmus+ програм" јасно дефинише критерије
за сваку акцију
у смислу тко има право поднијети пријаву (апликант)
и тко има право учествовати
(партнери).
Тренутно, организације
и младих људи старости 13-30 поријеклом из Босне и
Херцеговине имају
право да учествују (не као апликанти
већ као партнери)
у пројектима у оквиру:
Кључне акције 1:
Ø Размјене младих
Ø Европска волонтерска служба
Ø Мобилност особа које раде са младима
Ø Велики догађаји европске волонтерске службе
Кључне акције 3:
Ø
Структуирани
дијалог: састанци између младих и доносиоца одлука у области младих
Надлежне
власти у Босни и Херцеговини раде на испуњавању услова за дјелимично учешће што
подразумијева потписивање Међународног споразума са Европском комисијом у 2014.
години. То би у будућности омогућило организацијама за младе из Босне и Херцеговине
да учествују и као партнери и као апликанти у одређеним централизованим акцијама
за младе у оквиру „Erasmus+" програма.
Пријава пројектних приједлога у области младих
Пријаве пројектних приједлога у оквиру децентрализиваних
акција се подносе националним агенцијама
(НА) у земљама у којим су регистровани апликанти, а у централизованим акцијама
се подносе Извршној агенцији за образовање, аудиовизелне дјелатности и културу
(EACEA) у Бриселу. Правила за подношење пројектних приједлога су дефинисана у оквиру
критерија прихватљивости за сваку акцију посебно и налазе се у „Водичу за Програм
Erasmus+". Свака организација која намјерава учествовати у "Erasmus+"
мора бити регистрована у Јединственом систему регистрације (Unique
Registration Facility/URF) Портала Европске комисије намијењеног учесницима.
Регистрација укључује пружање основних инфомација о правном и финансијском статусу
организације. Након објављивања општег позива 12.
децембра 2013., периодично се објављују позиви за подношење приједлога пројеката
на wеб страницама EACEA. Организације за младе које имају интерес за судјеловање
у „Erasmus+" програму требају често прегледати
релевантне wеб странице гдје могу добити ажуриране информације о могућностима
финанцирања као и сазнати више о циљевима, приоритетима „Erasmus+" програма као
и процедурама за пријаву. Такође постоје и online ресурси и алати осмишљени у циљу
помоћи организацијама за младе у припреми пројеката и размјене знања (нпр. алат
за тражење партнера, портал за дисеминацију резултата).
Извори и алати на интернету
- Водич за Програм
"Erasmus+":
http://ec.europa.eu/programmes/erasmus-plus/documents/erasmus-plus-programme-guide_en.pdf
http://ec.europa.eu/education/opportunities/index_en.htm
- Извршна агенција за образовање, аудиовизелне
дјелатности и културу (EACEA):
http://eacea.ec.europa.eu/erasmus-plus_en
- Позиви за пројектне приједлоге по појединачним акцијама укључујући
информације о роковима за пријаву и упутствима о процедури пријављивања:
http://eacea.ec.europa.eu/erasmus-plus_en
- SALTO Ресурсни
центар за младе Југоисточне Европе:
https://www.salto-youth.net/rc/see
- Портал за тражење партнера:
https://www.salto-youth.net/tools/otlas-partner-finding
- Министарство цивилних послова Босне и Херзеговине:
http://www.mcp.gov.ba
- Комисија за координацију питања младих у Босни и Херцеговини
http://mladi.gov.ba
http://www.mladiuakciji.ba
[1] 1)
Program cjeloivotnog učenja; 2) Program mladi u
akciji; 3) Program Erasmus Mundus ; 4) Tempus; 5) Alfa; 6) Edulink; 7) Programi
kooperacije sa industrializiranim zemljama u oblasti visokog obrazovanja.
[2] http://new.eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=CELEX:32013R1288
[3] http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=COM:2010:2020:FIN:EN:PDF
[4] http://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/PDF/?uri=CELEX:52009XG0528(01)&from=EN
[5] http://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/PDF/?uri=CELEX:32009G1219(01)&from=EN
[6] Struktuirani dijalog je inicijativa EU za
raspravu o uključenosti organizacija civilnog društva i lokalnih vlasti u
saradnji za razvoj Evropske zajednice. Izvor: http://ec.europa.eu/europeaid/who/partners/civil-society/documents/final_structured_dialogue_background_document_en.pdf
[7] http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=COM:2009:0200:FIN:EN:PDF
[8] SALTO stands for: Support,
Advanced Learning and Training Opportunities
|