'Erasmus +: млади' перспективе за организације младих у Босни и Херцеговини

 

Информација 

"Erasmus +: млади" перспективе за организације младих у

Босни и Херцеговини  

 

  

април, 2014




Образложење

Ова информација је урађена у оквиру Пројекта " Подршка за учешће Босне и Херцеговине у посебним програмима ЕУ: MEDIA, Creative Европе, Цјеложивотно учење, Млади на дјелу и PROGRESS програми", којег финансира Европска нија. Партнери у пројекту су Дирекција за европске интеграције Вијећа министара Босне и Херцеговине, Министарство цивилних послова Босне и Херцеговине. Пројект је имплементирао EPRD конзорциј у период од фебруара 2013. до јуна 2014. Пројектни задатак за компоненту " Млади у акцији" предвиђао је, поред осталог, израду два писана материјала у сврху помоћи организацијама за младе у Босни и Херцеговини у упознавању са циљевима, структуром и процедурама акција за младе у оквиру новог ЕУ програма „Erasmus+" тачније његовог сегмента намијењеног младима. Ти материјали су: „Информација о "Erasmus+:Млади" перспективе за организације младих у Босни и Херцеговини" и „Смјернице за припрему приједлога пројекта/апликације за грант у оквиру Erasmus+ сегмент за младе". Кључне референце кориштене приликом писања ових материјала су "Водич за Erasmus+ програм" објављен у јануару 2014. године, који је саставни дио јавног позива за подношење пројектних приједлога. Препоручује се организацијама за младе у Босни и Херцеговини, које су заинтересована за могућности финансирања пројеката у оквиру Програма „Erasmus+" сегмент за младе, да прочитају оба материјала.

 

Шта је "Erasmus +"

"Erasmus +" је нови програм ЕУ у областима образовања, обуке, младих и спорта за период од 2014. до 2020. "Erasmus +" има за циљ да подржи земље Програма у њиховим напорима да се ефикасније користи европски потенцијал људског и друштвеног капитала и да се побољшају прилике за сарадњу и мобилност са земљама Партнерима нарочито у областима високог образовања и младих. "Erasmus +" је резултат интеграције седам европских програма који су имплементирани у периоду 2007.-2013.[1]

 

Шта је "Erasmus+: Млади"

"Erasmus+: Млади", који концептуално представља наставак Програма "Млади у акцији", је интегрални дио Програма "Erasmus+" који обједињује активности искључиво везане за могућности неформалног и информалног учења за младе. Специфични циљеви сегмента за младе унутар "Erasmus+" програма дефинисани су у Поглављу III ЕУ Регулативе Бр. 1288/2013 Европског парламента и Савјета од 11. децембра 2013. године којом се успоставља "Erasmus+" ЕУ програм за образовање, обуку, младе и спорт.[2]

 

Специфични циљеви "Erasmus+: Млади"

За активности у пољу младих специфични циљеви дефинисани су у складу са општим циљем Програма "Erasmus +" који је, између осталог, допринос постизању циљева стратегије "Европа 2020"[3], стратешког оквира за образовање и обуку "ЕТ 2020"[4] и обновљеног Оквира образовне сарадњу у области младих (2010-2018)[5]. Ти специфични циљеви у области младих су:

 

  • побољшање нивоа кључних компетенција и вјештина младих људи, укључујући и младе који имају мање могућности; промовисати учешће у демократском животу у Европи и на тржишту рада, активно грађанство, интеркултурални дијалог, социјалну укљученост и солидарност, посебно кроз повећане могућности за мобилност младих и оних који су активни у раду са младима или организацијама за младе у циљу учења као и кроз појачане везе између области младих и тржишта рада;

 

  • подстицање побољшања квалитета у раду са младима, посебно кроз појачану сарадњу између организација на пољу младих и/или других заинтересираних страна;

 

  • надопуњавање политике реформи на локалном, регионалном и националном нивоу и подршка развоју политике за младе засноване на знању и доказима, као и признавање неформалног и информалног учења, посебно кроз побољшану политику сарадње, бољу употребу ЕУ транспарентности и алата за признавање и кроз ширење добрих пракси;

 

  • унапређење међународне димензије активности младих и улоге оних који раде са младима и организација за младе као структуре подршке за младе у комплементарности са вањском акцијом Европске уније, посебно кроз промоцију мобилности и сарадње међу актерима из Програмских земаља, Партнерских земаља и међународних организација и кроз циљању изградњу капацитета у Партнерским земљама.

 

Сваки приједлог пројекта у области младих треба предвидјети постизање специфичних циљева у складу са оном Кључном акцијом у оквиру које се пројект подноси.

 

Кључне акције и врсте пројеката

Три Кључне акције представљају главнину свеукупне структуре "Erasmus+" програма. Кључна акција 1 намијењена је мобилности појединаца у сврху учења, Кључна акција 2 је за сарадњу између организација и Кључна акција 3 за реформу политике на националном нивоу. У погледу имплементације „Erasmus+" програма важно је знати да постоје два типа акција тј. централизоване акције којима руководи Европска комисија преко своје Извршне агенције за образовање, аудиовизуелне дјелатности и културу (EACEA) и децентрализоване акције којима руководе националне агенције (NA) успостављење у свакој Програмској земљи. У случају централизованих акција апликације за пројектни грант се подносе агенцији EACEA у Брисел, у случају децентрализованих акција апликације се подносе националној агенцији у којој је успостављена организација апликант.

 

Кључна акција 1

Индивидуална мобилност у сврху учења

Кључна акција 2

Сарадња за иновацију и размјену добрих пракси

Кључна акција 3

Подршка реформи политике  

Децентрализоване

(NAs)

 

Централизоване

(EACEA)

Децентрализоване

 (NAs)

Централизоване

 (EACEA)

Децентрализоване

 (NAs)

Пројект мобилности за младе људе и особе које раде са младима:

 

v  Размјене младих

v  Европска волонтерска служба

v  Мобилност особа које раде са младима

Велики догађаји европске волонтерске службе

Стратешка партнерства у области младих

Изградња капацитета

Састанци између младих и доносиоца одлука у области младих

 

 

Кључна акција 1: Индивидуална мобилност у сврху учења укључује неколико врста транснационалних пројеката мобилности за младе то су: 1) пројекти мобилности за младе (Размјене младих и Европска волонтерска служба) и за особе које раде са младима; 2) Велики догађаји Европске волонтерске службе.

1)      Пројекти мобилности за младе и особе које раде са младима

Размјене младих су пројекти мобилности засновани на сарадњи између двије или више организација учесница из различитих земаља унутар и изван Еуропске уније. Ова врста пројеката укључује младе људе који се састају и живе заједно до 21 дан са циљем да развијају компетенције, изграђују свијест о друштвено релевантним темама, откривају нове културе и да јачају вриједности као што су солидарност, демократија и пријатељство. Учесници пројеката размјене младих заједно осмишљавају и припремају програм рада који се проводи током размјене. Програм рада је микс различитих активности као што су: радионице, вјежбе, дебате, играње улога (role-play), симулације, активности на отвореном.

Европска волонтерска служба (ЕВС) је пројекат мобилности који пружа прилику младим људима у доби од 17-30 да дају свој допринос раду организација које се баве различитим питањима младих као што су политике за младе, лични развој и друштвено-образовни развој младих људи, грађански ангажман, социјална заштита, инклузија угрожених, околиш, култура, креативност итд. Волонтери обављају своју неплаћену службу у пуном радном времену до 12 мјесеци у некој другој земљи унутар, или изван Еуропске уније. ЕВС пројект укључује од 1 до 30 волонтера који могу да своју волонтерску службу обављају индивидуално или у групи. Волонтери чија служба траје два мјесеца или дуже имају право на језичку подршку. Европска комисија ће пружити online лингвистичку подршку.

Мобилност особа које раде са младима укључује пројектну активност: обука и умрежавање особа које раде са младима. Ова врста активности подржава професионални развој особа које раде са младима кроз: а) учешће на семинарима и тренинг курсевима; догађаје за успостављање контаката, студијске посјете; б) посао у сјени (job shadowing)/период обзервације у иностранству у организацији која је активна у области младих.

 

2. Велики догађаји европске волонтерске службе

Велики догађаји европске волонтерске службе је акција која има за циљ да подржи пројекте волонтирања који укључују најмање 30 ЕВС волонтера у оквиру европских или свјетских догађаја у пољу младих, културе и спорта (нпр. свјетски самити младих, Европски град младих). У складу са основном идејом европске волонтерске службе и кључним принципима волонтирања ова акција даје прилику младим људима да допринесу активностима и иницијативама организованим у оквиру неког европског/међународног догађаја. Ова акција такођер подржава 'допунске активности' које могу укључивати ​​пројекте осмишљене за организацију пропратних активности као што су конференције, семинари, састанци и радионице у циљу промовисања вриједности ЕВС-а у току догађаја.

 

Кључна акција 2: Сарадња за иновацију и размјену добрих пракси укључује два типа пројеката: 1) Стратешка партнерства на пољу младих; 2) Изградња капацитета у области младих

Стратешка партнерства на пољу младих је акција која подржава пројектне активности које имају за циљ јачање сарадње између организација у размјени добрих пракси; развој, тестирање и/или имплементацију иновативних пракси; признавање и вредновање знања, вјештина и компетенција стечених кроз формално, неформално и информално учење; сарадњу између регионалних власти ради промоције система за младе и њихове интеграције у акције локалног и регионалног развоја; транснационалне иницијативе које подстичу подузетничка размишљања и вјештине, да охрабри активно грађанство и друштвено подузетништво.

Изградња капацитета у области младих је акција која подржава низ пројектних активности као што су: политички дијалог, сарадња, умрежавање и размјена пракси (семинари, конференције, радионице и састанци), догађаји великих размјера за младе; информације и кампање за подизање свијести; развој информација, комуникација и медијских алата; развој метода, алата и материјала за рад са младима, модула обуке и инструмената за документовање наученог као што је Youthpass; стварање нових облика рада с младима.

 

            Кључна акција 3: Подршка реформи политике је дизајнирана у сврху охрабривања структуираног дијалога између младих људи и доносиоца одлука. Ова Кључна акција се имплементира кроз:

Структуирани дијалог: састанци између младих и доносиоца одлука, акција која подржава пројектне активности као што су: национални и транснационални семинари за дијалог о питањима релевантним за Структуирани дијалог[6] или Стратегију за младе ЕУ[7]; национални састанци и транснационални семинари који припремају терен за званичне конференције младих; догађаји који промовишу расправе и теме у домену политике за младе; online консултације младих; дебате између доносиоца одлука и младих; догађаји који симулирају функционирање демократских институција и улоге доносиоца одлука унутар тих институција.

 

Институције укључене у имплементацију "Erasmus+: Млади" 

 

Кључне институције и организације одговорне за имплементацију, праћење, евалуацију и размјену знања када је ријеч о "Erasmus+: Млади" су: Европска комисија и њена Извршна агенција за образовање, аудиовизуелне дјелатности и културу (EACEA), националне агенције (НА) и SALTO ресурсни центри за младе (SALTO). Европска комисија управља буџетом, поставља приоритете и критерије и носи укупну одговорност за структуре задужене за проведбу Програма на националном нивоу. EACEA је одговорна за имплементацију централизованих акција Програма „Erasmus+". Националне агенције промовишу и имплементирају Програм у својим земљама. SALTO [8] има за циљ да побољша квалитет „Erasmus+" пројеката у области младих. Свака од ових институција и организација на својим web страницама пружа детаљне и ажуриране информације о "Erasmus +: Млади", укључујући јавне позиве за подношење приједлога (погледати попис wеб линкова на страници 8).

 

Ко може учествовати?

 

Учешће организација за младе у „Erasmus+" програму дефинисано је у позиву за приједлоге и „Водичу за Erasmus+ програм" унутар критерија прихватљивости за сваку акцију. У погледу учешћа постоје двије категорије земаља: Програмске земље и Партнерске земаље. Програмске земље могу у потпуности учествовати у свим „Erasmus+" акцијама, то је 28 земаља чланица Европске уније; земље EFTA/EEA; земље кандидати за ЕУ: Турска, Бивша Југословенска Република Македонија. Партнерске земаље могу учествовати у одређеним акцијама „Erasmus+" програма тачније у области високог образовања и младих. Партнерске земље укључују Партнерске земље у сусједству ЕУ и друге партнерске земље.

 

Босна и Херцеговина је земља у категорији Партнерских земаља у сусједству ЕУ међу земљама Западног Балкана. „Водич за Erasmus+ програм" јасно дефинише критерије за сваку акцију у смислу тко има право поднијети пријаву (апликант) и тко има право учествовати (партнери). Тренутно, организације и младих људи старости 13-30 поријеклом из Босне и Херцеговине имају право да учествују (не као апликанти већ као партнери) у пројектима у оквиру:

Кључне акције 1:

Ø  Размјене младих

Ø  Европска волонтерска служба

Ø  Мобилност особа које раде са младима

Ø  Велики догађаји европске волонтерске службе

Кључне акције 3:

Ø  Структуирани дијалог: састанци између младих и доносиоца одлука у области младих

 

Надлежне власти у Босни и Херцеговини раде на испуњавању услова за дјелимично учешће што подразумијева потписивање Међународног споразума са Европском комисијом у 2014. години. То би у будућности омогућило организацијама за младе из Босне и Херцеговине да учествују и као партнери и као апликанти у одређеним централизованим акцијама за младе у оквиру „Erasmus+" програма. 

 

Пријава пројектних приједлога у области младих

 

Пријаве пројектних приједлога у оквиру децентрализиваних акција се подносе националним агенцијама  (НА) у земљама у којим су регистровани апликанти, а у централизованим акцијама се подносе Извршној агенцији за образовање, аудиовизелне дјелатности и културу (EACEA) у Бриселу. Правила за подношење пројектних приједлога су дефинисана у оквиру критерија прихватљивости за сваку акцију посебно и налазе се у „Водичу за Програм Erasmus+". Свака организација која намјерава учествовати у "Erasmus+" мора бити регистрована у Јединственом систему регистрације (Unique Registration Facility/URF) Портала Европске комисије намијењеног учесницима. Регистрација укључује пружање основних инфомација о правном и финансијском статусу организације. Након објављивања општег позива 12. децембра 2013., периодично се објављују позиви за подношење приједлога пројеката на wеб страницама EACEA. Организације за младе које имају интерес за судјеловање у „Erasmus+" програму требају често прегледати релевантне wеб странице гдје могу добити ажуриране информације о могућностима финанцирања као и сазнати више о циљевима, приоритетима „Erasmus+" програма као и процедурама за пријаву. Такође постоје и online ресурси и алати осмишљени у циљу помоћи организацијама за младе у припреми пројеката и размјене знања (нпр. алат за тражење партнера, портал за дисеминацију резултата).

 

Извори и алати на интернету  

  • Водич за Програм "Erasmus+":

http://ec.europa.eu/programmes/erasmus-plus/documents/erasmus-plus-programme-guide_en.pdf

 

  • Европска комисија:

http://ec.europa.eu/education/opportunities/index_en.htm  

 

  • Извршна агенција за образовање, аудиовизелне дјелатности и културу (EACEA):

http://eacea.ec.europa.eu/erasmus-plus_en

 

  • Позиви за пројектне приједлоге по појединачним акцијама укључујући информације о роковима за пријаву и упутствима о процедури пријављивања:

http://eacea.ec.europa.eu/erasmus-plus_en

 

  • SALTO Ресурсни центар за младе Југоисточне Европе:

https://www.salto-youth.net/rc/see

 

  • Портал за тражење партнера:

https://www.salto-youth.net/tools/otlas-partner-finding

 

  • Министарство цивилних послова Босне и Херзеговине:

http://www.mcp.gov.ba

  • Комисија за координацију питања младих у Босни и Херцеговини

http://mladi.gov.ba

 

  • Млади у акцији:

http://www.mladiuakciji.ba

 


[1] 1) Program cjeloivotnog učenja; 2) Program mladi u akciji; 3) Program Erasmus Mundus ; 4) Tempus; 5) Alfa; 6) Edulink; 7) Programi kooperacije sa industrializiranim zemljama u oblasti visokog obrazovanja.

[2] http://new.eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=CELEX:32013R1288

[3] http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=COM:2010:2020:FIN:EN:PDF

[4] http://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/PDF/?uri=CELEX:52009XG0528(01)&from=EN

[5] http://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/PDF/?uri=CELEX:32009G1219(01)&from=EN

[6] Struktuirani dijalog je inicijativa EU za raspravu o uključenosti organizacija civilnog društva i lokalnih vlasti u saradnji za razvoj Evropske zajednice. Izvor: http://ec.europa.eu/europeaid/who/partners/civil-society/documents/final_structured_dialogue_background_document_en.pdf

[7] http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=COM:2009:0200:FIN:EN:PDF

[8] SALTO stands for: Support, Advanced Learning and Training Opportunities

 
< Претходно   Сљедеће >